تفاوت UPS با Stabilizer

تفاوت های اصلی یو پی اس (UPS) و استابلایزر(STABILIZER) در چیست؟

قبل از این که فرق بین دستگاه یو پی اس و استابلایزر(محافط برق) را توضیح دهیم، به صورت مختصر تعریف کوتاهی در مورد هر کدام از دستگاه ها را بیان می‌کنیم.

استابلایزر(stabilizer) چیست ؟

استابلایزر که آن را به نام‌های مختلفی مانند: ترانس خانگی، استابیلایزر، استبیلایزر، تثبیت کننده ولتاژ برق، محافظ برق هوشمند می‌شناسیم نوعی محافظ برق هوشمند برای لوازم برقی خانگی و اداری می باشد که ما آن‌ها را به دو دسته کلی رله‌ای و سروو موتوری می‌شناسیم. این محصول دارای حفاظت‌های لازم جهت ایجاد ضریب اطمینان بالا و افزایش طول عمر تجهیزات الکتریکی می‌باشد، تنها وظیفه اصلی این دستگاه حفاظت و محافطت لوازمی از قبیل کولر گازی، یخچال، تلویزیون، کامپیوتر، ماشین‌‌های اداری و تجهیزات آزمایشگاهی در منازل، شرکت‌ها و سازمان‌ها که به نوسانات برق بسیار حساس هستند و دچار صدمه می‌شوند، در برابر صاعقه، افزایش و کاهش ناگهانی و دایمی ولتاژ، نویز و نوسانات برق شهر، اتصال کوتاه داخلی وسایل برقی متصل به آن می‌باشد.

در نتیجه استفاده از این دستگاه محافظ باعث کاهش خرابی، عدم سوختن و عدم تعمیرات تجهیزات برقی می‌باشد.

تفاوت انواع استابیلایزر رله‌ای و سروو موتوری ؟

استابلایزر رله ای (Relay Stabilizer):

استابیلایزر رله ای ، از سرعت سوئیچ خیلی بیشتری نسبت به استابلایزر سروو موتوری برخوردار است و این کار را در کسری از ثانیه انجام می دهد در حالی که نمونه سروو موتوری بین 3 تا 7 ثانیه در بهترین حالت تاخیر دارد.  تغییرات ولتاژ در استابلایزر نوع رله ای با دقت 10 تا 20 ولت اصلاح می کند .

هزینه تعمیرات و خرید استابلایزر با ساختار رله ای بسیار کمتر از سروو موتوری می باشد .

استابلایزر سروو موتوری (Servo Stabilizer):

استابلایزر سروو موتوری، از دقت بالاتری نسبت به استابلایزر رله ای برخوردار است و تغییرات ولتاژ را با دقت 3 تا 5 ولت اصلاح می کند در صورتی که این عدد در نمونه رله ای 20 ولت می باشد به همین دلیل برای تجهیزات خیلی حساس از نوع استابلایزر سروو  موتوری استفاده می‌شود.

راندمان بالا و طول عمر بیشتر مزیت مهمی در استابلایزر سروو به حساب می آید اما هزینه تعمییرات وخرید آن به خاطر طراحی دینامیکی بسیار بالاتر از استابلایزر رله ای است .

یو پی اس (UPS) چیست؟

یو پی اس و یا منبع تغذیه بدون وقفه دستگاهی است که در صورت قطع برق  با استفاده از باتری برق مناسب را برای لوازم الکترونیکی تأمین می کند. این دستگاه‌ها ممکن است از نوع باتری داخلی Internal Battery  (باتری داخل دستگاه یو پی اس قرار گرفته است) و یا باتری خارجیExternal Battery (باتری در خارج و کنار دستگاه داخل یک محفظه قرار گرفته است) باشد.

دستگاه UPS نه تنها برق اضطراری مورد نیاز را تأمین می کند بلکه دستگاه های الکترونیکی مصرف کننده را در برابر نویز، کاهش و افزایش ناگهانی ولتاژ، افت طولانی ولتاژ و … محافظت می کند. در نتیجه این دستگاه علاوه بر تامین برق اضطراری و حذف نوسانات ولتاژی از صدمه دیدن دستگاه شما جلوگیری می‌کند.

در واقع علاوه بر این که یوپی اس وظایف استابلایزر را به خوبی انجام می‌دهد در مواقع قطعی برق، برق اضطراری شما را تامین می‌کند. یو پی اس‌ها از نظر ساختار دارای انواع گوناگونی هستند که با توجه به نیاز مصرف کننده و مدت زمان تامین برق (بک آپ) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع یو پی اس (UPS) از نظر ساختار طراحی

روش های مختلفی برای طراحی و ساخت منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) استفاده می شود. اما دستگاه‌های یو پی اس از نظر ساختار طراحی به دسته های زیر تقسیم می‌شوند:

یو پی اس آفلاین یا استند بای (Offline/standby) “منسوخ شده”

یو پی اس لاین اینتراکتیو (Line Interactive)

یو پی اس استندبای فرو (Standby Ferro)

یو پی اس آنلاین دابل کانورژن (Double Conversion on Line)

حال با توجه به این تعاریف اندکی تفاوت‌های بین یو پی اس و استابلایزر مشخص شد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیش‌تر با تفاوت‌های UPS و STABILIZER آشنا کنیم.

فرق بین یو پی اس (منبع تغذیه بدون وقفه) و استابیلایزر (محافظ برق هوشمند) چیست؟

یو پی اس تامین کننده برق اضطراری در نبود برق می‌باشد و ضمن این که در زمان قطع برق شهر برق اضطراری مورد نیاز را برای شما تامین می کند از دستگاه های برقی شما در برابر نویز، کاهش و افزایش ناگهانی ولتاژ، افت طولانی ولتاژ و … محافظت می کند.

اما استابلایزر فقط  وسایل برقی و الکترونیکی را دربرابر نوسانات برق، افزایش و کاهش ناگهانی و دائمی ولتاژ، نویز و اتصال کوتاه متصل به آن، محافظت می‌کند و در صورت قطع شدن برق، به ناچار مصرف کننده نیز قطع می‌شود که نتیجه آن کاهش خرابی و تعمیرات این تجهیزات می باشد. لوازمی از قبیل ماشین لباس شویی، ماشین ظرف شویی، ماکروویو، یخچال، تلویزیون و کنسول های گیم و .. در منازل و در شرکت‌ها و سازمان‌ها، ماشین‌‌های اداری و تجهیزات آزمایشگاهی به نوسانات برق بسیار حساس هستند و دچار صدمه می شوند و معمولا کسانی که برق اضطراری لازم ندارند از استابلایزر به جای یو پی اس استفاده می‌کنند.

این مورد مهم رو در نظر داشته باشید که با قطع و وصل شدن‌های مکرر برق،استاندارد نبودن سیم‌کشی ساختمان‌ها، سکونت داشتن در مناطق صنعتی که در آن‌جا جوشکاری، ساختمان سازی، و دستگاه‌های صنعتی زیاد می‌باشد، نوسان برق و افرایش مصرف برق و خاموشی های ناگهانی منجر به از دست رفتن اطلاعات مهم، خاموش شدن  دستگاه‌های حیاتی، خراب شدن، سوختن لوازم برقی و حتی آتش سوزی میشود . پس بهتر است تا دیر نشده استابلایزر و یا یو پی اس مناسب خود را انتخاب کنید …!

در جدول زیر با یک نگاه می‌توانید تفاوت های استابلایزر و یوپی اس را مشاهده کنید.